Beteg Network - Egészség és Életmód Portál

3.0 Beta

Legfőbb okok és teendők

alvásPrimer inszomnia (agytörzset érintő folyamatok), szervi betegségek, krónikus fájdalmak (reumatológiai, fog eredetű, fertőzések, stb.), pszichés okok (depresszió, szorongás, alkoholizmus, stb.), krónikus altatószer használat.

Fel kell, hogy mérjük az alvás mennyiségét és minőségét. Az alvási szokásokra gondosan kitérő anamnézis, valamint a hálószobatárs pontos kikérdezése (erős horkolás, vezetés közbeni elalvás) a diagnózis felállításának alapja. Az alvásról érdemes naplót vezetni. Tájékozódni kell a különböző anyagok (drog, alkohol, gyógyszer, stb.) fogyasztásának mennyiségéről.

Azok, akik a hiányzó alvási időt napközbeni alvással vagy későbbi reggeli felébredéssel próbálják pótolni, rontják az éjszakai alvás minőségét. Ragaszkodni kell egy fix ébredési időponthoz, emellett kerülni kell a szundítást.

Az átmeneti és rövid távú inszomniára átmeneti gyógyszeres kezelés javasolt. A krónikusra viszont magatartás-terápiás eszközök várnak. Az alvásszükséglet széles határok között váltakozik: általában 4-10 óra/nap. Kisgyermekek a nap nagyobb részét átaludják, majd ez jelentősen csökken.