A TV2 Tények című műsora szerdán este arról számolt be, hogy a Visegrádi ásványvíz ártalmas a hét éven aluli gyermekek számára, mert túl magas a fluorid ion tartalma. Az IPM magazin ásványvíz-tesztje derített fényt arra, hogy néhány ásványvíz olyan vegyületeket tartalmaz, amelyek a gyerekeknek mérgezőek. Az érintett cégek ezután beperelték a magazint.

A bíróság viszont nemrég a Visegrádi ásványvíz esetében megállapította, hogy a mérés precíz volt, valóban túl sok a fluorid abban. A teszt méréseit objektívnek és precíznek találta, de pontosította az IPM következtetéseit. Felnőtteknek ez nem káros, de a hét év alatti gyermekeknek igen, és ezt a palackok címkéjén is fel kellene tüntetnie a cégnek.  Eszerint a Visegrádi ásványvíz nem mindenki számára mérgező, csak a hét éven aluli gyermekek és a csecsemők számára! Ezt a fogyasztók közül valószínüleg kevesen tudták, aminek egyszerű oka az, hogy a cimkén a törvény szerint fel kellene tüntetni azt, hogy ez a víz a fenti korosztály számára nem ajánlott. Ezt a gyártó mind a mai napig nem tette meg, törvényt szegve ezzel büntetlenül. A dolog persze értehető, a családok jelentős részében található gyermek a veszélyeztetett korosztályból, így ki vásárolná meg ezt az ásványvizet?

Természetesen szinte az összes cég, amelynek termékei a tesztben ártalmasnak bizonyultak, beperelték az IPM szerkesztőségét hitelrontásért. Viselkedésük valójában érthetetlen, hiszen jóval nagyobb baj is származhat abból, ha valaki súlyos betegséget kap ezektől a vizektől. A mérési eredményeket egyik esetben sem tudták cáfolni, így ezen perek kimenetele előre megjósolható. A legfelháborítóbb az Auchan Magyarország Kft. viselkedése, melynek palackozott vizeiben igen nagy mennyiségű arzént találtak, jóval az egészségügyi határérték fölött. Ez a cég több pert is indított az IPM ellen mindent tagadva, miközben májusban szép csöndben megszüntette a saját márkás ásványvizeinek forgalmazását. De gondoltak-e arra, hogy addig hány ember egészségének ártottak? A teszt eredményei február végén nyilvánosságra kerültek, mégis ennek tudatában majdnem három hónapig folytatták a mérgező termék forgalmazását.

Hiába a reklámra költött sok pénz, az objektív mérések több cég esetében is ártalmas, gyermekekre mérgező vegyületek jelenlétét igazolták. A viszonylag liberális magyar szabályozásnak sem tudnak esetenként megfelelni, pedig az értékesítés óriási extraprofittal folyik.